keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Vaatekaappi järjestykseen - 5 vinkkiä

DSC_1323

Siivous ei ehkä kuulu mun suurimpiin intohimon kohteisiin, mutta yhdessä asiassa oon onnistunut parantamaan huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana. Vaatekaapin järjestyksen ylläpidossa nimittäin. Vielä silloin kun asuin kotona mun tapanani oli siivouspäivinä vaan tunkea kaikki lattialla lojuvat vaatteet vaatekaappiin piiloon. Sitten kun seuraavan kerran jotain tarvitsin, vedin vaatekaapin sisällön takaisin lattialle. Mun huoneessani vallitsi siis ihan kamala vaatesekasorto lähestulkoon aina. Ensimmäisessä omassa kämpässä jatkoin vähän samaan malliin. Siellä meiltä löytyi vaatehuone, johon sai kätevästi vaatevuoret piiloon. En ymmärrä miten oon ollut niin pöhkö, sillä mulla kului aina ihan kauheesti aikaa vaatteiden etsimiseen. Vaatemerestä oli melko hankalaa löytää just se musta paita, jonka sinä päivänä halusit pukea päälle, kun lattialla lojui 10 mustaa samannäköistä myttyä.

DSC_0048

Okei, valehtelisin kyllä jos väittäisin ettei meidän lattioilla nykyisin lojuis vaatteita koskaan. Kyllä niitä lojuu, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen. Sen lisäksi oon onnistunut pitämään vaatekaapin hyvässä järjestyksessä koko täällä nykyisessä kämpässä asumisen ajan. Voin kyllä sanoo iloisin mielin että tämä järjestyksen ylläpito nopeuttaa huomattavasti mun aamuja, kun tietää tasan tarkkaan mistä mikäkin vaate löytyy. Miten jatkuvasta vaatesekasorrosta on sitten päästy tähän tilanteeseen? Multa löytyy muutama vinkki!

DSC_0133

1. Siivoa vaatekaappi säännöllisin väliajoin, ja viikkaa vaatteet paremmin pinoihin.
Silloin tällöin tyhjennän koko vaatekaapin sisällön, pyyhin hyllyiltä pölyt ja viikkaan vaatteet uudelleen kaappiin. Saatan samalla myös vaihdella vaatteiden paikkoja rekiltä kaappiin ja toisinpäin.

2. Karsi turhat vaatteet pois. 
Tämä hoituu hyvin siivouksen yhteydessä. Vaatekaapissa on ihan turha pitää vaatteita joita ei käytä, ne on vaan tiellä. Karsimisessa kannattaa pysyä melko tiukalla linjalla. Hyvä kriteeri vaatteiden säilyttämiselle on päättää sen mukaan miten kauan viime käyttökerrasta on. Jos viimeisin käyttökerta on ollut vuosia sitten, voi vaatteen hyvillä mielin pistää kiertoon. Turhien vaatteiden karsiminen luo järjestystä, ja samalla saa tilaa uusille vaatteille.

3. Hanki vaaterekki.
Jos vain tilaa löytyy, suosittelen ehdottomasti hankkimaan vaaterekin. Saat lisää säilytystilaa ja voit tuoda ne vaatekaapin kaikkein kivoimmat vaatteet esille. Mä tykkään myös laittaa rekkiin vaatteita jonkin tietyn teeman mukaan, esim. tällä hetkellä rekistä löytyy vain mustaa ja valkoista, joulun aikaan puolestaan vaihdoin rekkiin esille punaisia ja kimaltavia vaatteita. Mun vaaterekki kaipaisi kyllä vielä alas tasoa, johon saisi kengät myös esille.

DSC_0044

4. Lajittele vaatteet järkevään järjestykseen.
Mulla on tarkka järjestys vaatteille. Toisesta kaapista löytyy kaikki alaosat, eli hameet, housut ja shortsit. Toisesta kaapista taas kaikki yläosat. Mulla vaatteet on vielä lajiteltu käyttötarkoituksen mukaan. Esim. urheilutopit löytyy yhdestä pinosta, perustopit toisesta, vähän erikoisemmat topit kolmannesta jne. Vaatteet voi lajitella ihan oman mielen mukaan, vaikkapa mallin, käyttötarkoituksen tai värin perusteella. Tietty järjestys helpottaa suunnattomasti vaatteiden löytämistä ja vaatteet on myös helpompi laittaa takaisin paikoilleen, kun niille on tietty paikka tiedossa. 

5. Laita vaatteet käytön jälkeen takaisin paikoilleen.
Tässä mulla löytyy vielä hieman parannettavaa. Kun vaatteet muistaisi ja viitsisi aina laittaa paikoilleen heti käytön jälkeen, ei tarvitsisi koskaan ihmetellä niiden katoamista, ja lattiat, sohvat ja sängyt pysyisivät siisteinä.


Näillä keinoilla ainakin mun vaatekaappi pysyy järjestyksessä. Toivottavasti tästä postauksesta oli myös iloa teille!

Mira

4 kommenttia:

  1. Tämä oli tosi hyvä postaus, tykkäsin! Ja pystyn samaistumaan kyllä näihin. Tosin tuo vaatteiden karsiminen on täällä tosi vaikeaa sillä saatan haluta sen yli vuodenkin lojunene paidan uudelleen käyttöön sitten joku kaunis päivä. Muutama vuosi sitten meinasin monesti pistää esimerkkinä yhden neuleen ja yhdet farkut kirpparille, mutta yli vuosi kului ja sen jälkeen ihan tähän päivään asti on ollut taas useasti ne päällä:D Niiden takia en uskaltaudu heittään mitään helpolla pois:')
    Vaaterekkiä kannatan itsekin ehdottomasti. Siinäpä löytyy itseltä yleensä päällyspusakat joita sinä hetkenä käytän eniten:) Ja vuodenaikojen mukaan myös löytyy siitä vaatteita. Hahah välillä tuo kohta 5 on ihan mahdoton:'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kata, kiva kuulla että tykkäsit! :) Joo vanhojen vaatteiden karsiminen meinaa joskus osoittautua itsellänikin hankalaksi, mutta mä oon tullut siihen tulokseen että omalla kohdallani on paras vaan pitää tiukka linja. Meinaan aina uskotella itselleni että "kyllä mä niitä vaatteita vielä joskus käytän", vaikka ne lopulta jää mulla vain sinne kaapin perälle lojumaan :D

      Joo vaaterekki on mulle kans ihan ehdoton! Haha, mulla myös kohta 5 tuottaa hankaluuksia... Miten se voikin olla niin hankalaa toisinaan? :D

      Poista
  2. Mä sain karsittua muuton yhteydessä vaatekaapista pois turhia vaatteita kaks jätesäkillistä, siis ihan älyttömän määrän ja vähintään saman verran jäi jäljelle :D Ostin myös just vaaterekin ja järkkäsin siihen kaikki kivoimmat pastellinväriset vaatteet :) Toi kivan lisän sisustukseen kyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, ootpas saanut hyvin karsittua turhia vaatteita pois tieltä! :) Joo, vaaterekit on kyllä kivoja ja käteviä! Pastellinväriset vaatteet tuo varmasti vielä kivan keväistä fiilistä sisustukseen :)

      Poista

Powered By Blogger